رویکرد سیاسی اجتماعی ادبیات نمایشی معاصر ایران با تکیه بر آثار غلامحسین ساعدی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان
- نویسنده سپیده موسوی
- استاد راهنما علی رضا فولادی رضا شجری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده: یکی از راه های شناخت ادبیات یک سرزمین، نقد محتوایی آثار ادبی آن سرزمین است. در رساله ی حاضر به نقد سیاسی- اجتماعی نمایشنامه های فارسی با تکیه بر نمایشنامه های غلامحسین ساعدی پرداخته ایم. ساعدی از بزرگ ترین نمایشنامه نویسان ایرانی است که با وجود غلبه ی درونمایه های روانکاوانه در آثارش، کوشیده است این درونمایه ها را برای بیان مسائل سیاسی- اجتماعی زمان خود به کار گیرد و از این جهت آثارش بیشتر تم روان-شناختی- جامعه شناختی دارد. این رساله به جز مقدمه، پنج فصل را در بر می گیرد. در فصل اول پس از تعریف نمایش، مروری به تاریخچه ی آن در جهان و ایران داشته ایم. فصل دوم به معرفی پیشگامان و نامداران نمایشنامه نویسی ایرانی تا زمان غلامحسین ساعدی و تحلیل برخی از آثار معروف آنان اختصاص یافته است. در فصل سوم با مروری بر زندگی، سبک نمایشنامه نویسی و ... نمایشنامه های غلامحسین ساعدی سعی بر آن بوده است تا مهم ترین رگه های سیاسی- اجتماعی این نمایشنامه ها شناخته شود. فصل چهارم طبقه بندی درونمایه ای سیاسی- اجتماعی نمایشنامه های غلامحسین ساعدی را شامل است. سرانجام در فصل پنجم با عنوان نتیجه گیری، یافته های تحقیق را به اجمال آورده ایم. کلمات کلیدی: نمایش، نمایشنامه نویسی، ادبیات مشروطه، رویکرد سیاسی- اجتماعی، غلامحسین ساعدی
منابع مشابه
تاثیرات مارکسیسم بر ادبیات نمایشی ایران بامروری بر گزیده ای از آثار غلامحسین ساعدی
جامعه ایرانی با اعزام اولین دانشجویان خود به غرب و همچنین برخورد تنگاتنگ تاجران این کشور با فرهنگ غرب ، موجبات تغییری جدی را در جامعه رقم زد . این تغییر مالاً و در ابتدایی ترین قدم های خود به انقلاب مشروطه ختم شد . به وجود آمدن این تعاطی فرهنگی در کاربردی ترین شکل خود به پرسش برانگیزی های بسیاری ختم شد و توده جامعه را در بر گرفت . قلم ها ی نویسندگان ، نقال زمانه خود گشت و ادبیات و شعر به تنویر ا...
رئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگیهای رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّتها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملنمود شخصیت اصلی در داستانهای کوتاه غلامحسین ساعدی : (با تکیه بر ساختگرایی تکوینی گلدمن)
این پژوهش باتکیهبر شیوه ساختگرایی تکوینی به بررسی شخصیتهای اصلی سه مجموعه داستان «شبنشینی با شکوه»، «عزادارن بیل» و «دندیل» نوشته غلامحسین ساعدی میپردازد و ویژگیهای شخصیتهای اصلی داستانهای او شناسایی و باتوجهبه شرایط اجتماعی و فرهنگی زمان نگارش آثار تحلیل میشود. این بررسی نشان میدهد رابطه همارزی میان وقایع اجتماعی روزگار نویسنده و شخصیتپردازی او وجود دارد. آگاهی جمعی نویسنده و جهان...
متن کاملرئالیسم جادویی در آثار غلامحسین ساعدی
در برخی از آثار ساعدی اعم از نمایشنامه و داستان، بیش از همه ویژگی های رئالیسم جادویی، آفرینش موجودات وهمی و استحاله شخصیّت ها مدّنظر قرار گرفته است. برخی از وجوه این سبک، در آثار برجسته او مانند عزاداران بَیل، مولوس کورپوس، آشفته حالان بیدار بخت و ترس و لرز منعکس است. از جمله این وجوه، عناصر نامتجانس؛ بویژه موجودات عجیب و ترکیبی میان انسان و حیوان در آثار اوست. در این مقاله، برای نخستین بار در نقد...
متن کاملتحلیل اسطورهشناختی درام گاو اثر غلامحسین ساعدی، با تکیه بر جایگاه کهنالگویی گاو در اساطیر ایرانی
در اندیشة فرهنگهای جانمندانگار، جانور برگزیده، نمایندة نیرویی ازلی است که برای کفارة گناهان یا برکتبخشی باید قربانی گردد. گاه انسان برگزیده و جانور برگزیده در قربانگاه جانشین یکدیگر میگردند. این قربانیِ جانشین، در ادیان ابراهیمی اغلب شتر یا گوسفند است، اما نگاهی به انگارههای مرتبت با گاو در باورهای پیش از اسلام ایران، آشکار میسازد که قربانی برگزیده برای ایرانیان باستان گاو بوده است که در سی...
متن کاملمقایسه تعادل بصری در گرافیک خط نستعلیق؛ شیوه صفوی و معاصر با تکیه بر آثار میرعماد و غلامحسین امیرخانی
Nasta'liq is a clear indication of the nature and aesthetic taste of Iranians and undoubtedly the most beautiful and finest line between Islamic lines as far as the "bride of the Islamic lines" called. In writing hieroglyphics, the attention is mostly paid to the arrangement of word to reinforce and develop a sense of beauty and tranquility in the viewers. In this regard, balance is one of the ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023